Cyberaanval: pas op bij het openen van mails & bijlages!

15 mei 2017

Wereldwijd worden sinds vrijdag computers getroffen door het virus ‘Wanna Decryptor’. Dit is ransomware, kwaadaardige software die bestanden op computers versleutelt en alleen tegen betaling weer vrijgeeft. Onder de slachtoffers de Britse Nationale Gezondheidsdienst NHS, verschillende Spaanse bedrijven, de Russische overheid en de Duitse spoorwegen. Maar ook België werd getroffen.

 

Wat kunt u doen om niet besmet te raken?

  1. “Open zeker geen bijlagen van verdachte e-mails
  2. Hou je computer up-to-date
  3. Neem regelmatig een back-up van gegevens”.

Voor bedrijven heeft het centrum een specifiek document opgesteld. Dat is te vinden op de website ccb.belgium.be. Op dit moment blijft de schade in België dus beperkt, al wordt het bang afwachten wat er maandag gebeurt wanneer duizenden werknemers hun pc opstarten.

 

Help, ik ben besmet door een virus!

Wie toch besmet geraakt door het virus, dient alvast onmiddellijk zijn internetverbinding uit te schakelen en eventuele externe apparaten te ontkoppelen. Ga in geen geval over tot betaling en maak melding bij de lokale politie en het federal cyber emergency team. Wie toch betaalt, is in de toekomst een makkelijker doelwit.

 

Andere vormen van cyberaanvallen

Deze aanval is helaas maar één van de vele dagelijkse cyberaanvallen. We geven hier een overzicht van de mogelijke problemen en wat u kunt doen:

Wat te doen als

… uw computer vergrendeld is door een virus of u geklikt hebt op een verdachte link of bestand?

  • Verbreek zo snel mogelijk de internetverbinding.
  • Ontkoppel externe harde schijven of andere toestellen die met de computer verbonden zijn.
  • Sluit de verdachte link, het besmette bestand of het ongevraagde programma onmiddellijk af.
  • Maak een foto van uw scherm.
  • Voer een virusscan uit.

… uw account gehackt is?

  • Breng het bedrijf achter uw account (Facebook, google…) hiervan op de hoogte.
  • Waarschuw uw contacten voor mogelijke berichten die in uw naam verstuurd werden.
  • Stel uzelf de vraag hoe dit is kunnen gebeuren (kent iemand uw wachtwoord, is het bedrijf achter uw account zelf gehackt…).
  • Gebruikt u hetzelfde wachtwoord voor andere accounts? Verander dit dan onmiddellijk!

… uw persoonlijke gegevens plots op internet staan?

  • Informeer de betrokken personen of instanties (uw bank, uw werkgever).
  • Contacteer de gehackte site of dienst met de vraag welke maatregelen zij genomen hebben.
  • Contacteer de privacycommissie als u vragen hebt over de bescherming van uw gegevens.
  • Realiseer u dat, ondanks de maatregelen die kunnen genomen worden, deze gegevens voor altijd publiek zullen zijn.

 

en nadien?

  • Verander al uw wachtwoorden
  • Contacteer uw computerhersteller: zij weten wat u best doet om uw computer te desinfecteren 
  • Alle Belgische bedrijven en (overheids)organisaties kunnen bij CERT.be terecht om een cyberaanval te melden en/of advies over cyberbeveiliging te vragen. Een incident melden kan via cert@cert.be of telefonisch op 02 790 33 33. Dit is belangrijk om na te gaan of het al dan niet om een geïsoleerd incident gaat.

 

Welke informatie dient u te melden?

  • Uw contactgegevens
  • Over welk type incident gaat het: DDoS, malware… ?
    • In dit geval gaat het om malware
  • Wanneer heeft het incident plaatsgevonden?
  • Is het incident nog steeds bezig?
  • Hoe merkt(e) u dit incident op?
  • Wat is de impact?
  • Hebt u al acties of maatregelen genomen? Zo ja, welke?
  • Beschikt u over logs of andere technische gegevens?
  • Wie heeft u al geïnformeerd?
  • Wat verwacht u na uw melding?

Indien u meteen klacht wenst in te dienen, kunt u best uw lokale politie contacteren.
 

Wat kunnen wij als makelaar voor u doen?

Indien u verzekerd bent tegen cybercriminaliteit, kunnen wij aangifte doen van uw schadegeval.

Neem dus zo snel mogelijk contact met ons op en wij begeleiden u verder.

Indien u nog geen verzekering heeft tegen cybercriminaliteit, bespreken we graag even de mogelijkheden met u.

 

Bron: Datanews.com